maandag 17 maart 2008
Geen tijd of geen tijdbeheer?
Op de ogenblikken dat de werker het minst gemotiveerd is, voelt hij zich paradoxaal genoeg vaak bedolven onder een stroom van taken. "Nochtans is tijdgebrek zelden het probleem", constateert Chris Leyssens, regional director bij Robert Half International. "Het is eerder een kwestie van tijdbeheer." Om een duidelijker zicht te krijgen op uw tijdgebruik en zo aan productiviteit te winnen, raadt hij het volgende aan.
- Identificeer prioriteiten. Wat hoopt u in een dag - of een maand of een jaar - te verwezenlijken? Rangschik uw doelstellingen in volgorde van prioriteit en probeer in te schatten hoeveel tijd u ervoor nodig zult hebben. Besteed elke dag 10 tot 15 minuten aan het opstellen van een lijst van prioriteiten.
- Doe een audit over timemanagement. Houd een logboek bij voor vijf werkdagen. Ga na hoe u van uur tot uur uw tijd spendeert. Analyseer op het einde van de week uw tijdgebruik. Is het belang van de activiteiten in overeenstemming met de tijd die u eraan hebt besteed?
- Houd afleiding onder controle. Gebruik op drukke momenten uw voicemail om telefoontjes te screenen. Als u uw concentratie wilt bewaren, weersta dan aan de drang om e-mails te controleren of onmiddellijk te antwoorden op een nieuw bericht.
- Schuif zaken niet meer voor u uit. Veeleer dan een immens project uit te stellen, kunt u het opdelen in kleinere, beheersbare stappen. Bent u dan nog altijd overdonderd, aarzel dan niet om een aantal deelgebieden te delegeren of hulp te vragen.
- Leer 'nee' te zeggen. Als een taak of verzoek niet cruciaal is voor uw baan of beroepsdoelen en u uw werk niet meer kunt overzien, weiger dan beleefd. Misschien kunt u iemand wel enkele alternatieven aanbieden als een teken van goede wil en teamgeest.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten